Inför intervju för praktikplats

Oavsett till vilken arbetsplats du ska på intervju till, så måste du förberedda dig!
Här får du tips på vad som du kan förvänta dig att få för frågor på intervjun:
  • Vem är du?
    Det här är en väldigt viktig fråga, för det är får de en stor bild av hur du är som person. Det är också viktigt att du kan ditt CV och personliga brev. Annars kommer de inte tro att du har gjort det själv. Dessutom finns det grejer där som kan hjälpa dig. 
    Glöm inte att åka berätta om vad du gör på fritiden, allt handlar inte om jobb och de vill inte anställa en arbetsnarkoman. De vill anställa någon som de tycker är trevlig och som har tillräckliga kunskaper
  • Varför är du intresserad av marknadsföring/reklam?
    Besvara den här frågan genom att berätta, "hur det hela började", när började du bli (i det här fallet) intresserad i marknadsföring? Om du är med i studentkår eller andra saker utanför skolan, berätta om det och att du har gjort det för att det är relaterat till marknadsföring. 
    Berätta om din kreativitet och intresse för nya sätt att se på reklam osv.
  • Varför vill du jobba hos oss?
    Här gäller det en liten del övertalning och en stor del personlighet. Viktigast är att vara ärlig. Hur hittade du dem? Vad fick dig att dras till dem? Vad gör dem speciella?
    För hjälp kan du titta på deras hemsida för att få mer information om dem.
  • Vad vill du få ut av en praktik hos oss?
    Använd dig av ditt personliga brev som hjälp! Där har du ändå skrivit en del om varför en praktik skulle vara bra för dig. Hur skulle det hjälpa, osv.
  • Vad kan du ge oss?
    Usch, den värsta frågan. Den här är väldigt svår dock brukar de inte alltid fråga det då det vet att du inte kan ge dem så mycket med tanke på att det är ditt första jobb. Men sitt ned och fundera en stund vad du skulle säga, ifall frågan dyker upp!
  • Vilka är dina svagheter/styrkor?
    Den här kommer du med stor säkerhet att få besvara. Kom ihåg att framhäva dina styrkor men även berätta om dina svagheter. Annars kommer du inte ta dig seriöst och inte heller tro att du är någon som passar hos dem. Är det något du ska ha i en reklambyrå, så är det ett kritiskt öga ;)
En till bra sak är att titta på deras nyliga reklamuppdrag som de har gjort.  Vilka var arbetsgivarna? Vad var uppdraget? Hur löste dem det? Vad var resultatet?
Jag hoppas det har hjälpt er någorlunda :)

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0