Drömmer om drömmar....

Som vanligt, så här sent på kvällen, så gör jag min vanliga filosofering och funderar. Fast idag jag mestadels drömt. Drömt om min framtida tid i Shanghai. Tanken gör mig upprymd, glad och nervös men samtidgt rädd och orolig. Jag är en väldigt social människa, aldrig brist på vänner som vill träffas, festligheter som händer, men jag trivs också med att vara ensam hemma en lördagkväll med popcorn och en dålig actionfilm. Jag trivs med att vara med mig själv. :) Det enda som oroar mig bara är att när jag är där kommer jag att vara ensam....ofta. Jag känner ingen där... Saknaden av familjen, vänner och pojkvännen kommer säkert öka där borta också.
Samtidigt så är det här ändå min dröm och man kan ju alltid skaffa vänner eller hur? Jag kan ju inte vara den enda 20-åring (21-åring år 2012) där? Eller????

Kommentarer
Postat av: Caroline

Ja, det är många såna här tankar som snurrar i ens huvud när man flyttar iväg - i synnerhet till ett land som Kina som är så annorlunda, konstigt och nytt. Det finns oerhört stora kulturskillnader och man förstår inte varandra. Jag saknar min familj och mina vänner fruktansvärt mycket! Speciellt mina små systerdöttrar (4 och 3 år), jag missar så mycket i deras uppväxt! Det är oerhört jobbigt.



Samtidigt, detta är en once-in-a-lifetime-opportunity som man inte bör missa! Om man vill hit det vill säga. Man kan ångra sig fruktansvärt mycket om man inte satsade på sin dröm. I det långa loppet är ju ett par år ingenting! Man lär sig oerhört mycket - varje dag här är en ny erfarenhet! Sen ska du veta att det är ett oerhört socialt liv i Shanghai. Betydligt mer socialt än hemma! Här finns mycket svenskar (och andra nationaliteter) och mycket aktiviteter för oss. Man träffar snabbt nya vänner! Så det ska du inte vara rädd för!



KRAMAR



P.s. Jodå, menyerna är ofta på engelska! I alla fall på de västerländska restaurangerna. Om inte, finns det i nästan samtliga fall bilder på maten så att man kan se ungefär vad det är man beställer in. :) D.s.

2011-03-11 @ 02:10:53
URL: http://carolinedahl830514.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0